Kolorowanka sylabowa. Dzikie zwierzęta
Umiejętności:
Wyobraźnia umiejętność tworzenia w myślach nowych obrazów na podstawie własnych spostrzeżeń. Często jest utożsamiana z kreatywnością, ale oprócz twórczych pomysłów może oznaczać także planowanie przyszłości i przewidywanie konsekwencji działań.
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Wyobraźnia jest tą cechą naszego umysłu, którą albo idealizujemy, ograniczając ją wyłącznie do twórczego natchnienia, albo – zwłaszcza w określeniu „wybujała wyobraźnia” – traktujemy jako synonim niepraktyczności, oderwania od rzeczywistości. Tymczasem wyobraźnia, choć może dotyczyć procesów kreatywnych i wiązać się z tworzeniem fikcji (np. literackiej, teatralnej czy filmowej), to jest też niekiedy tożsama z bardzo prozaiczną umiejętnością planowania i odpowiedzialnego przewidywania skutków określonych działań czy zjawisk. Nierzadko wyróżnia się w związku z tym dwa podtypy wyobraźni: twórcza oraz antycypacyjna.
Rozwój wyobraźni u dziecka można prześledzić, przyglądając się chociażby zmianom w jego sposobie zabawy. Przykładowo: mniejsze dzieci chętniej odwzorowują różne wzory, schematy czy konstrukcje, wraz z wiekiem jednak zaczynają tworzyć samodzielne rysunki, budowle z klocków czy kryjówki z koców. W okolicach 3–4 roku życia dzieci powoli zaczynają nabywać zdolność do tworzenia w umyśle reprezentacji symbolicznych jakiegoś obiektu. W związku z tym już przedszkolaki potrafią odróżnić to, co realne, od tego, co wyobrażone.
W jaki sposób wspierać rozwój wyobraźni u swojego dziecka? Co zrobić, aby nie tylko potrafiło tworzyć wspaniałe światy w głowie, lecz także – móc przewidywać pewne konsekwencje? Oto przykładowe zabawy rozwijające wyobraźnię u dziecka:
Rozwój wyobraźni oraz emocjonalności u dziecka da się połączyć. Dowodem na to jest gra edukacyjna Co za emocje!. W pudełku znajdziecie 10 kart emocji, listę z ich nazwami, 20 żetonów emocji do gry w memory, 10 kart aktywności, żetony punktacji oraz 4 medale zwycięzcy! Gracze muszą rozpoznawać emocje, pokazywać oraz odgadywać je na podstawie mimiki, słów, dźwięków czy ruchów.