test

Logika już dla smyka. Pierwsze kroki w samodzielnym rozwiązywaniu problemów

Myślę, czyli kombinuję

Umiejętność myślenia logicznego pojawia się w wieku szkolnym, ale kształtuje się już wcześniej. Maluszek, który zrzuca przedmioty na podłogę i wylewa wodę ze szklanki, odkrywa, jak działają prawa fizyki. Przedszkolak, który nauczył się rozróżniać prawą stronę od lewej oraz wczoraj od dzisiaj, zaczyna lepiej rozumieć następstwo zdarzeń. Zdolność do myślenia logicznego, czyli porządkowania informacji, łączenia faktów oraz wyciągania wniosków, zdobywa się dzięki obserwacji rzeczywistości oraz poprzez praktyczną metodę prób i poprawek. Im więcej doświadczeń i zabaw logicznych, tym szybciej i sprawniej dziecko zastosuje swoją wiedzę do rozwiązania problemu.

Ekspert o grze Logika

Dlaczego niektóre dzieci od najmłodszych lat mają niezwykłą łatwość w radzeniu sobie ze złożonymi zadaniami zarówno w szkole, jak i w życiu? To dzięki umiejętności myślenia logicznego, m.in. porządkowania informacji, łączenia faktów oraz wyciągania wniosków. Można ćwiczyć te zdolności już na wczesnym etapie rozwoju, właśnie dzięki grze Logika. Zabawne zadania, przyrodnicza tematyka i ilustracje doskonałe w kresce i formie – to najlepsze, co możemy dać dzieciom.

Ania Oka – dziennikarka, redaktorka, autorka bloga Zabawkator.pl

Logika na co dzień

Aby rozwijać z przedszkolakami myślenie logiczne, warto bawić się w klasyfikowanie i porządkowanie obiektów, np. układając z puzzli ryby od największej do najmniejszej. Świetne ćwiczenie to także odtwarzanie planu dnia dziecka na podstawie położenia słońca lub określanie, co jest przyczyną, a co skutkiem, np. Skąd się wziął miód? (pytanie o przyczynę) lub Jaki produkt powstał dzięki zapyleniu kwiatu przez pszczołę? (pytanie o skutek).

Zabawa w „Co pasuje?”

Które zwierzę robi „muu”, a które „mee”? Co nie pasuje do obrazka? Które twarze są identyczne? Którędy powinien pójść pies, aby odnaleźć kość? W kształtowaniu rozumowania logicznego pomocne będą zagadki zachęcające do odnajdywania zależności, wyszukiwania podobieństw i różnic, wskazywania kolejnego elementu w ciągu czy porównywania wielkości.

Autorka:

Monika Biaduń-Maciejewska – mama Łucji, pedagog, absolwentka doktoranckich studiów pedagogicznych, recenzentka merytoryczna publikacji edukacyjnych dla dzieci. Zwolenniczka holistycznego podejścia do rozwoju dziecka i pasjonatka metod edukacji alternatywnej. Entuzjastka kreatywnych zabaw, które rozbudzają dziecięce zainteresowania i wyobraźnię oraz wspierają samodzielne myślenie. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Loading...