test

Dziecko potrzebuje bliskości. Panowania nad emocjami można się nauczyć

Jaki/Jaka jestem?

Wspieranie rozwoju emocjonalnego dziecka to uświadomienie mu, że ma prawo płakać, złościć się, śmiać się i cieszyć, bo wszystkie emocje są ważne. Najpierw jednak trzeba nauczyć się właściwie rozpoznawać je u siebie i innych. Im więcej dziecko pozna sposobów panowania nad emocjami, tym łatwiej będzie mu w przyszłości radzić sobie ze stresem szkolnym, tremą przed występem czy z celebrowaniem sukcesów. Każde dziecko chce współpracować z innymi, jeśli zna odpowiednie strategie i potrafi je wykorzystać.

Ekspert o grze „Co za emocje!”

To świetny pomysł na spędzenie wspólnego czasu z dzieckiem. Gra zapewnia masę radości, a przede wszystkim oswaja temat emocji. Tym, co wyróżnia tę propozycję, jest możliwość odkrywania i doświadczania uczuć na różnych poziomach: poprzez słowa, ciało (gesty i ruch), a nawet dźwięki. Dzięki zabawie nauczymy się rozpoznawać i wyrażać uczucia, a umiejętności te są kluczowym elementem rozwijania inteligencji emocjonalnej.

Joanna Steinke-Kalembka – psycholog, psychoterapeutka, autorka bloga Edukowisko.pl

Pokaż, co czujesz!

Dobrym wprowadzeniem do świata wyobraźni emocjonalnej będzie gra Co za emocje!, która pozwoli dziecku swobodnie wyrażać uczucia i mówić o nich, bo nauka jest w niej potraktowana z przymrużeniem oka. Sekret tkwi w stworzeniu bezpiecznej atmosfery zabawy, w której śmiech i żarty pozwalają wyrazić siebie i zostać zrozumianym.

Zabawa w uczuciometr

Postarajcie się określić, które emocje są odczuwane jako pozytywne, a które odbieramy jako kłopotliwe, trudne i nieprzyjemne. Spróbujcie przekazywać wybrane emocje wyłącznie za pomocą odgłosów – można jęczeć, warczeć, chlipać, śmiać się, ale nie można używać słów. Sprawdźcie, jak trudno ograniczyć się do jednej czynności związanej z emocjami. A potem twórzcie pełne emocji i przygód historie z ulubionymi bohaterami.

Sprawdź również 5 wskazówek, jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami na blogu Kapitana Nauki!

Autorka:

Monika Biaduń-Maciejewska – mama Łucji, pedagog, absolwentka doktoranckich studiów pedagogicznych, recenzentka merytoryczna publikacji edukacyjnych dla dzieci. Zwolenniczka holistycznego podejścia do rozwoju dziecka i pasjonatka metod edukacji alternatywnej. Entuzjastka kreatywnych zabaw, które rozbudzają dziecięce zainteresowania i wyobraźnię oraz wspierają samodzielne myślenie. 

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Loading...