- today
- label Rozwój mowy
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 330 odwiedzin
- comment 0 komentarzy
W rozwoju poprawnej wymowy dziecka istotne są cierpliwość i regularność. Aby wesprzeć swojego malucha w procesie uczenia się i gimnastykowania buzi i języka, warto zadbać o odpowiednio dobrane ćwiczenia.
W najnowszych Ćwiczeniach logopedycznych Kapitana Nauki – Bazgraki i gimnastyka języka (2-5 lat) oraz Bazgraki mówią trudne słowa (4-6 lat) znajdziecie doskonale dobrane do wieku i potrzeb dziecka ćwiczenia mowy i artykulacji.
Obydwie książeczki zawierają: zabawy budujące prawidłowe nawyki oddechowe, różnorodne zadania, z którymi nie da się nudzić – plątaninki, labirynty i łamigłówki, a dla urozmaicenia zabawy aż 50 naklejek.
To nie wszystko! Z książeczek nauczycie się sposobów na zapobieganie wadom wymowy i wsparcie terapii logopedycznej. Zadania dla maluchów przeplatane są praktycznymi wskazówkami dla rodziców.
Same ćwiczenia to połowa drogi do sukcesu. Technika i podejście do dziecka są również ogromnie istotne! Jak o nie zadbać? Z tego artykułu dowiecie się, na co warto zwrócić uwagę podczas językowych zabaw oraz w jakich sytuacjach konieczne będzie odwiedzenie gabinetu logopedycznego.
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci – na co zwrócić uwagę w trakcie zabaw?
-
Usiądź naprzeciwko dziecka, by mogło obserwować Twoje usta, policzki, język i zęby podczas wykonywania ćwiczenia.
-
Skorzystaj z lusterka, by dziecko mogło obserwować siebie podczas ćwiczeń.
-
Zwróć uwagę, by dziecko prawidłowo oddychało nosem. Oddychanie ustami może sprzyjać powstawaniu wad wymowy, zgryzu i postawy, a także infekcjom.
-
Ćwiczcie kilka minut dziennie, codziennie. Ważna jest regularność i systematyczność.
-
Trzylatek powinien mówić na tyle wyraźnie, by rozumiały go osoby nie tylko z najbliższego otoczenia.
-
Pamiętaj, że dziecko czteroletnie nie powinno już zmiękczać głosek s, z, c, dz.
Głoski sz, cz, ż, dż pojawiają się ok. 5. roku życia, a głoska r ok. 6. r.ż.
Kiedy konieczna jest konsultacja z logopedą?
-
Gdy dziecko cały czas oddycha ustami.
-
Ma nieustanny katar i niedrożny nos.
-
Nie wykonuje poleceń, nie słucha lub nie słyszy.
-
Mimo ćwiczeń nadal nie pionizuje języka.
-
Często się oblewa podczas picia z kubka albo głośno mlaska przy piciu lub jedzeniu.
-
Trzyletnie lub starsze dziecko zamienia głoski k – g oraz t – d lub l wymawia jak j.
-
Czteroletnie lub starsze dziecko wypowiada głoski sz, cz, dż, ż lub d, t, n, l z językiem pomiędzy zębami, a przy mówieniu głosek niekiedy porusza policzkami lub je delikatnie nadyma.
-
Z dużym trudem wykonuje zadania z książeczki, przeznaczonej dla jego grupy wiekowej.
Koniecznie zajrzyjcie do książeczek z Bazgrakami i skorzystajcie z nich w pracy z dziećmi! Nie zapomnijcie także sprawdzić innych logopedycznych propozycji z oferty Kapitana Nauki.
Komentarze (0)